Hírarchívum

Plácido Domingo: Tapasztalatból tudom, milyen fontos lehet egy kiadó

Rengeteg, a zeneiparra vonatkozó érdekes és fontos adatra derül fény a hangfelvétel-kiadók nemzetközi szervezete, az IFPI által az elmúlt héten publikált, "Investing In Music" címû 2014-es kiadványából.Rengeteg, a zeneiparra vonatkozó érdekes és fontos adatra derül fény a hangfelvétel-kiadók nemzetközi szervezete, az IFPI által az elmúlt héten publikált, "Investing In Music" címû 2014-es kiadványából.

Kiderül, hogy az elõzõ naptári év során a kiadók világszerte összesen 4,3 milliárd dollár értékû összeget fektettek mûvészekbe, kiadványokba és marketingbe, általában a zene megszületésébe és a közönséghez való eljuttatásába.

Az adatokból látható, hogy bevételük 16%-át kifejezetten a mûvészek és a repertoár fejlesztésébe fektetik (A&R kiadások), ami jelentõsen meghaladja a különbözõ iparágak kutatás-fejlesztésre (R&D, azaz magyarul K+F) fordított kiadásainak átlagát. A számítógép- és szoftveripar esetében ez a szám 9,9%, míg a gyógyszeriparnál 14,4%.

Az adatok összevetése értelemszerûen nem tükrözi tökéletesen az egyes iparágak némileg eltérõ üzleti modelljét, de erõteljesen mutatja azokat a hatalmas összegeket, amelyeket a kiadók valóban befektetnek újabb és újabb elõadók piacra juttatásába. A leszerzõdött mûvészek közül minden ötödik új elõadó, ami mutatja, hogy az iparág az új tehetségeken keresztül tud folyamatos "vérfrissítéshez" jutni és fenntartani hosszú távú mûködését.

A jelentést az IFPI és a WIN (a független kiadók nemzetközi szövetsége) közösen állította össze, és azt is megtudhatjuk belõle, hogy világszerte több mint 7500 jelenleg aktív szerzõdött elõadója van a három nagy multinacionális kiadónak, és további több tízezer mûvész dolgozik a különbözõ kisebb, független kiadóknál.

Úgy tûnik, a tények ellentmondanak annak a sokat hallott, gyakran ismételgetett, népszerû vélekedésnek, miszerint a digitális korban már nincs szükség a lemezkiadókra, és ezek nem is fektetnek már be a mûvészek befuttatásába.

"A zenei karrierre törekvõ mûvészek legtöbbje továbbra is szerzõdéshez szeretne jutni. A legjobb producerekkel, hangmérnökökkel és session zenészekkel szeretnének dolgozni. Anyagi háttérre és professzionális támogatásra van szükségük ahhoz, hogy marketing és promóciós tevékenységet tudjanak végezni" - jelentette ki Alison Wenham, a WIN elnöke a kiadvány megjelenése kapcsán.

"A zeneiparban szerzett tapasztalataim alapján nagyon jól tudom, milyen óriási különbséget jelenthet a kiadó egy mûvész karrierjének sikere szempontjából" - olvashatjuk Plácido Domingótól a jelentésben.

"A mûvészek munkájához nélkülözhetetlenek a befektetõk."

"Õk vállalják a kockázatot, és nyernek, ha a mûvész sikeres, de veszítenek, ha nem; õk biztosítják az anyagi hátteret a hangfelvételek elkészüléséhez, és a hozzáértést, amivel a zenét el tudják juttatni a fogyasztóhoz a digitális korszak kínálta számos lehetõség közepette is. A zenébe történõ befektetést nem tekinthetjük magától értetõdõnek."

Rengeteg további értékes adatot tudhatunk meg a jelentésbõl (Pl. hogy az élõ zene egyáltalán nem vette át a fõ hajtóerõ szerepét az iparágban; vagy hogy egy új elõadó befuttatása a nagyobb zenei piacokon 1/2 és 2 millió dollár közötti összegbe kerül.)

"Investing In Music" linkek:
- A kiadvány weboldalának megtekintése
- A kiadvány letöltése (pdf)
- A tanulmányról szóló eredeti, angol nyelvû sajtóközlemény