Hírarchívum
Újabb 20%-ot estek a lemezeladások
A Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetsége elkészítette a 2012-es magyarországi hangfelvétel-értékesítési statisztikákat. Az adatokat vizsgálva megtudhatjuk, hogy a fizikai hanghordozók értékesítése az elõzõ évhez képest közel 22 százalékkal esett vissza.A Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetsége elkészítette a 2012-es magyarországi hangfelvétel-értékesítési statisztikákat. Az adatokat vizsgálva megtudhatjuk, hogy a fizikai hanghordozók értékesítése az elõzõ évhez képest közel 22 százalékkal esett vissza.Ez sorozatban a tizedik év, amikor a piac csökkenést mutat; immáron a 2000. évben elért csúcsnak nagyjából ötödét teszi ki az iparág teljes forgalma Magyarországon.
2012. évi eladási adatok | 2011. évi eladási adatok | Változás 2012/2011 | ||||
darab | éves nagyker érték összesen (Ft) | darab | éves nagyker érték összesen (Ft) | darab | nagyker érték | |
Audio | 2 037 747 | 2 058 795 345 | 2 350 097 | 2 637 019 000 | -13,29% | -21,93% |
Video | 59 377 | 108 684 335 | 86 666 | 147 214 000 | -31,49% | -26,17% |
Összesítés | 2 097 124 | 2 167 479 681 | 2 436 763 | 2 784 233 000 | -13,94% | -22,15% |
A 2012-es és 2011-es adatok összehasonlítása (további információk)
A drasztikusan fogyó bevételek számos kiadó felszámolását, nemzetközi cégek kivonulását, munkahelyek százainak megszûnését hozták az elmúlt években.
A 2005-tõl kezdve hazánkban is megjelenõ digitális értékesítések - bár irányukat tekintve követik a nemzetközi, növekvõ trendeket - sajnos még 2012-ben sem tudták érdemben, még részben sem pótolni a fizikai példányok értékesítésének hiányát. Még az utóbbiak drasztikus visszaesése mellett sem teszik ki a teljes forgalom 15%-át sem a digitális eladások.
Értékesítési adatok 1999-2012 (fizikai és digitális)
A magyar lakosságra tehát sajnos továbbra sem jellemzõ a zenéért való erõs fizetési hajlandóság; az elõadók népszerûsége, a zenefogyasztás tömeges mértéke továbbra sem generálja a kellõ bevételt, amely az újabb hangfelvételek megszületésébe történõ befektetést, a jövõbeni zenei alkotások születését biztosíthatná.
Fair Play
A folyamatok irányának megváltozását, a digitális értékesítés megerõsítését, a jövõbeni alkotások létrejöttét, a tehetséges zenei alkotók megélhetését igyekszik elõmozdítani a FairPlay kampány is.
Célja, hogy felhívja a figyelmet a zenészi, alkotói, elõadói munka elismerésének kérdésére, és összekovácsolja a zenészeket a zenefogyasztó "fairplayerekkel". Azokkal a fiatalokkal, akik magukénak érzik az ügyet, akik maguk is tudják, látják, érzik, hogy a zenészek csak akkor tudnak további dalokat írni és elõadni, ha az alkotó munkájukért ellenszolgáltatást is kapnak.
A zeneipar egészséges fejlõdésének kulcsa, a legális forrásokból származó zene - online zeneboltok, streaming szolgáltatások, CD-k, koncertek, fesztiválok - fogyasztása hozzájárul ahhoz, hogy újabbnál újabb dalok szülessenek, szerzõk és elõadók tûnjenek fel.
A hazai zeneipar meghatározó elemei a könnyûzenei fesztiválok, így a kampányban is kiemelt szerep jut ezeknek. A Volt, a Balaton Sound és a Sziget fesztiválokon megjelennek a FairPlay aktivistái, a szerencsés fesztiválozók pedig visszanyerhetik a belépõjegyük árát. Semmi más teendõ nincs, mint regisztrálni a Fair Play weboldalán: www.fairplayhungary.hu