Hírarchívum

Újabb 20%-ot estek a lemezeladások

A Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetsége elkészítette a 2012-es magyarországi hangfelvétel-értékesítési statisztikákat. Az adatokat vizsgálva megtudhatjuk, hogy a fizikai hanghordozók értékesítése az elõzõ évhez képest közel 22 százalékkal esett vissza.A Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetsége elkészítette a 2012-es magyarországi hangfelvétel-értékesítési statisztikákat. Az adatokat vizsgálva megtudhatjuk, hogy a fizikai hanghordozók értékesítése az elõzõ évhez képest közel 22 százalékkal esett vissza.

Ez sorozatban a tizedik év, amikor a piac csökkenést mutat; immáron a 2000. évben elért csúcsnak nagyjából ötödét teszi ki az iparág teljes forgalma Magyarországon.

2012. évi eladási adatok 2011. évi eladási adatok Változás 2012/2011
darab éves nagyker érték összesen (Ft) darab éves nagyker érték összesen (Ft) darab nagyker érték
Audio 2 037 747 2 058 795 345 2 350 097 2 637 019 000 -13,29% -21,93%
Video 59 377 108 684 335 86 666 147 214 000 -31,49% -26,17%
Összesítés 2 097 124 2 167 479 681 2 436 763 2 784 233 000 -13,94% -22,15%
A 2012-es és 2011-es adatok összehasonlítása (további információk)

A drasztikusan fogyó bevételek számos kiadó felszámolását, nemzetközi cégek kivonulását, munkahelyek százainak megszûnését hozták az elmúlt években.

A 2005-tõl kezdve hazánkban is megjelenõ digitális értékesítések - bár irányukat tekintve követik a nemzetközi, növekvõ trendeket - sajnos még 2012-ben sem tudták érdemben, még részben sem pótolni a fizikai példányok értékesítésének hiányát. Még az utóbbiak drasztikus visszaesése mellett sem teszik ki a teljes forgalom 15%-át sem a digitális eladások.

Értékesítési adatok 1999-2012 (fizikai és digitális)

A magyar lakosságra tehát sajnos továbbra sem jellemzõ a zenéért való erõs fizetési hajlandóság; az elõadók népszerûsége, a zenefogyasztás tömeges mértéke továbbra sem generálja a kellõ bevételt, amely az újabb hangfelvételek megszületésébe történõ befektetést, a jövõbeni zenei alkotások születését biztosíthatná.

Fair Play

A folyamatok irányának megváltozását, a digitális értékesítés megerõsítését, a jövõbeni alkotások létrejöttét, a tehetséges zenei alkotók megélhetését igyekszik elõmozdítani a FairPlay kampány is.

Célja, hogy felhívja a figyelmet a zenészi, alkotói, elõadói munka elismerésének kérdésére, és összekovácsolja a zenészeket a zenefogyasztó "fairplayerekkel". Azokkal a fiatalokkal, akik magukénak érzik az ügyet, akik maguk is tudják, látják, érzik, hogy a zenészek csak akkor tudnak további dalokat írni és elõadni, ha az alkotó munkájukért ellenszolgáltatást is kapnak.

A zeneipar egészséges fejlõdésének kulcsa, a legális forrásokból származó zene - online zeneboltok, streaming szolgáltatások, CD-k, koncertek, fesztiválok - fogyasztása hozzájárul ahhoz, hogy újabbnál újabb dalok szülessenek, szerzõk és elõadók tûnjenek fel.

A hazai zeneipar meghatározó elemei a könnyûzenei fesztiválok, így a kampányban is kiemelt szerep jut ezeknek. A Volt, a Balaton Sound és a Sziget fesztiválokon megjelennek a FairPlay aktivistái, a szerencsés fesztiválozók pedig visszanyerhetik a belépõjegyük árát. Semmi más teendõ nincs, mint regisztrálni a Fair Play weboldalán: www.fairplayhungary.hu