Hírarchívum

Lassult a globális zeneértékesítés hanyatlása

Jelentõsen lassul a globális zeneértékesítés hanyatlása - derült ki a legújabb adatokból.Jelentõsen lassul a globális zeneértékesítés hanyatlása - derült ki a legújabb adatokból.

A Hanglemezkiadók Nemzetközi Szövetsége (IFPI) szerint tavaly 3 százalékkal csökkent a globális zeneértékesítésbõl származó bevétel, amely 16,3 milliárd dollárt tett ki, miközben 2010-ben még 8,9 százalékos volt a visszaesés. A fizikai hordozókon megjelenõ zenei kiadványok értékesítése ugyan 8,7 százalékkal csökkent - ezzel 10,2 milliárdos bevételt produkált -, ám az online értékesítésbõl származó bevétel 8 százalékkal nõtt, elérve az 5,2 milliárd dollárt. Összességében a digitális eladások tették ki az összes bevétel 31 százalékát, ugyanez az arány 2010-ben 29 százalék volt. Továbbra is az Egyesült Államok a piacvezetõ: tavaly mindössze 0,1 százalékos visszaesést - és négymilliárd dolláros bevételt - könyvelt el, a digitális értékesítés elõször tette ki a teljes forgalom 51 százalékát. Japán megõrizte második helyét. Németország lett a bronzérmes, a negyedik helyet pedig Nagy-Britannia szerezte meg, ahol tavaly 3 százalékos volt a visszaesés: 889 millió fontot produkálva. A fizikai formátumok értékesítése 14,1 százalékkal csökkent - 518,9 millió fontra - a szigetországban, ám a 24,7 százalékos növekedést produkáló online eladásnak - 284,3 millió font bevétellel - nagyrészt sikerült orvosolni a hiányt. Ez idõ alatt Nagy-Britanniában 47,5 százalékkal, globálisan pedig 65 százalékkal nõtt - elérve a 13,4 millió felhasználót - az online elõfizetésekbõl származó bevétel - a BBC brit közszolgálati tartalomszolgáltató internetes oldalán (www.bbc.co.uk). "A legális szolgáltatások új piacokon való megjelenése, az elõfizetési rendszer folyamatos kiszélesedése és a hordozható eszközök népszerûsége mind hozzájárultak a digitális zenei piac növekedéséhez" - mutatott rá az IFPI éves jelentése. A dokumentum számba veszi továbbá a 2011-es év legnagyobb példányszámban eladott albumait is. Az elsõ helyen Adele brit énekesnõ 21 címû lemeze végzett 18,1 milliós eladással. A második Michael Bublé kanadai-olasz énekes Christmas címû albuma, a harmadik pedig Lady Gaga Born This Way címû korongja lett. Bruno Mars nevéhez fûzõdik a 2011-es év két legnagyobb digitális sikere: az amerikai énekes Just The Way You Are címû számát 12,5 millió, míg a Grenade címû szerzeményt 10,2 millió felhasználó vásárolta meg. A szintén amerikai LMFAO nevû elektro-hop formáció Party Rock Anthem címû slágere 9,7 milliós digitális eladást produkált, ezzel megszerezve a virtuális dobogó harmadik helyét.

Forrás: MTI