Hírarchívum
Az IFPI legújabb nemzetközi adatai
Tizenkettedik alkalommal jelentette meg éves „A hanglemezipar számokban” címû kiadványát az IFPI. Ez a füzet világszerte az elérhetõ legteljesebb és leghitelesebb forrás a zeneipari adatok tekintetében.Az idei kiadásban megtalálhatóak a hanglemezkiadók 2004-es piaci részesedései, és ez az elsõ év, amikor olvashatunk a nyilvános elõadás után begyûjtött jogdíjak mértékérõl is. Mindemellett 65 ország zenei piacának adatait, számait és tendenciáit figyelhetjük meg. Eszerint az idén a Universal Music Group tartja nemzetközi vezetõ pozícióját; részesedése 25,5%. Második helyen az idén január 1-tõl egyesült Sony BMG áll 21,5%-kal, harmadik az EMI 13,4, negyedik a Warner Music group 11,3%-kal. A független kiadók 28,4%-os részesedéssel rendelkeznek.Elõször közöl az IFPI adatokat a zene és a videoklipek nyilvános sugárzása és elõadása után beszedett jogdíjakról. Ez egyre jelentõsebb bevételt jelent a lemezcégek számára egy olyan idõszakban, amikor a fogyasztókhoz a zene egyre több módon és szélesebb csatornán tud eljutni.
A 2004-ben begyûjtött jogdíj összesen 493 millió dollárt tett ki, ami 4,5%-os emelkedés 2003-hoz, és 19%-os emelkedés az elmúlt 5 évhez képest. Az IFPI becslései szerint ennek a felhasználási területnek a jogdíjbevételei akár meg is kétszerezõdhetnek az elkövetkezõ öt év folyamán.
Az adatok a hagyományos televíziós és rádiós sugárzás mellett a webcasting és simulcasting bevételeket, illetve a bárok, szállodák, éttermek és éjszakai szórakozóhelyek által megfizetett jogdíjakat is tartalmazzák.
2004 mérföldkõnek bizonyult a digitális szolgáltatások terén. Az év folyamán világszerte több mint 180 legális letöltõ szolgáltatás kezdte meg mûködését, így számuk most már jóval 300 fölé tehetõ, amelyek közül több mint 200 Európában üzemel.
A digitális letöltések mellett az Interneten keresztül vásárolt fizikai hanghordozók forgalma is meredek emelkedést mutat: Németországban 15%, Angliában 10%, az Egyesült Államokban 6%. A CD-eladások terén az Internet volt 2004-ben a leggyorsabban növekvõ értékesítési csatorna.
Forrás: IFPI