Hírarchívum

Amerikai piackutatás a zeneáruházakról

Miután élesedik a verseny a legális zeneletöltõk között és a legtöbbjük azt hangoztatja, hogy ez a megoldás a gyengülõ CD eladásokra, az egyik amerikai piackutató cég felmérést készített a témában, amelyben az ismertséget, a használatot és a prioritásokat figyelte a leginkább.Egyelõre nem tartja még jelentõs versenytársnak a zeneáruházakat az InsightExpress nevû amerikai piackutató cég, amely a tengerentúli lakosság viszonyára volt kíváncsi a legális online zeneletöltõ boltokkal szemben. A tényekhez azt is hozzá kell tenni, hogy az adatgyûjtést nyár közepén fejezték be, azóta újabb cégek szálltak be, többek között a Microsoft vagy a Virgin, amelyek hatására – valamint a most induló karácsonyi szezonnak köszönhetõen – tovább növekedett ez a piaci szegmens. A piackutató szerint a 2004 nyarának végéig a felnõtt amerikai fogyasztók alig tizenkét százaléka töltött már le hangfelvételt valamilyen fizetõs online szolgáltatás segítségével.

Arra is kíváncsi volt a piackutató cég, hogy az online zenevásárlás mellõzésének mi az oka. A válaszadók három jelentõsebb csoportot jelöltek meg: eszerint ma még szívesebben vásárolnak hagyományos lemezboltokban, ahol jól látható a választék és szakemberek segítenek a választásban; nem rendelkeznek digitális zenei fájlok lejátszására alkalmas készülékkel, amelyek vagy túl drágák vagy bonyolultak a CD-lejátszóhoz képest illetve, hogy nem vonzza õket a zeneletöltögetés. Arra is megpróbáltak a kutatók választ keresni, hogy mi terelné a figyelmüket jobban a legális online zeneletöltés felé. A válaszokban leggyakrabban az bukkant fel, hogy amennyiben a szolgáltatás díja alacsonyabb, a zenei kínálat pedig bõvebb volna, sokkal nagyobb valószínûséggel vásárolnának az internetes zeneáruházakban. A fogyasztók egyúttal több olyan jellemzõt is felsoroltak, amelyek egy online zenebolt esetében fontosak volnának számukra. Ezek közül is elsõsorban a szolgáltatás árát, a zenei kínálat bõségét, valamint a belehallgatás lehetõségét említették.