Hírarchívum

Tesco gazdaságos zeneáruház

A világ egyik legnagyobb szupermarket lánca, a brit Tesco is a digitális zeneletöltõ piacot célozta meg új szolgáltatásával, hiszen hétfõtõl (november 8.) zeneáruházat nyitott egyelõre csak Nagy-Britanniában. Saját online zenei szolgáltatása versenyre kíván kelni a már mûködõkkel és vezetõi szerint olcsósága és rugalmassága révén, akár még a piacvezetõ Apple-lel is.A hazánkban is piacvezetõ Tesco azért szánta el magát erre a lépésre, mert kimutatásai szerint látványosan nõ az igény a letölthetõ zenékre. A társaság számításai szerint csak az angol piac éves forgalma elérheti a huszonötmillió fontot, vagyis a közel kilencmilliárd forintot, amelyért már érdemes elindítani ezt a szolgáltatást, nem beszélve a Tesco szigetországon kívüli érdekeltségeirõl. A társaság reményei szerint akkora sikert aratnak majd, amellyel még az ebben a szegmensben piacvezetõ Apple iTunes-t is meg tudják szorongatni.

A cég digitális zeneboltja a Microsoft Windows Media Player formátumot használja. A szolgáltatás, amely a Tesco honlapján keresztül érhetõ el, a hasonló angol zeneboltokénál olcsóbban, de ugyanolyan vagy jobb minõségben kínálja hangfelvételeit. Egy dal 79 pennybe (277 forintba), egy album 7,99 fontba (2800 forintba) kerül és a felvételekbõl fél percet ingyen meg lehet hallgatni. Az oldalon majdnem félmillió hangfelvételt találni mûfaj szerinti rendben. A tervek szerint rövidesen még több felvételbõl lehet majd válogatni, a társaság ígérete szerint a rendszer tökéletes hangminõséget fog biztosítani a felhasználóknak.

A startot bejelentõ sajtótájékoztatón Laura Wade Gery a tesco.com vezetõje elmondta, hogy az áruházlánc neve és ismertsége révén sokkal nagyobb közönséget tud a szolgáltatáshoz vonzani, mint riválisai. Gery úgy látja, hogy a zenevásárlási szokások alaposan megváltoztak az elmúlt esztendõkben, manapság az apák sokszor több zenét töltenek le fájlcserélõ programokon keresztül, mint tizenéves fiaik, kiszélesedett a piac, ezért láttak a legális zeneletöltõ vállalkozásban nagy fantáziát. „Amikor ma valaki egy DVD filmet vásárol, senki nem számít arra, hogy az eladó határozza meg, milyen lejátszó kell hozzá, nem? Pedig ma az online zenei piacon pontosan ez történik – utalt a tesco.com vezetõje arra, hogy az iTunes-hoz csak Apple kellékeket lehet használni, ezért is döntött cége a Windows Media Player mellett, amely nagyjából hetven féle lejátszón való futtatást enged. A Tesco elképzelési szerint a szolgáltatások számának növekedésével együtt várhatóan többet adnak majd el az mp3-lejátszókból is, ami árcsökkenéshez vezet majd. Ráadásul, ahogy esnek a lejátszók árai, úgy csatlakoznak egyre többen és többen ezekhez az online áruházakhoz. Ezzel párhuzamosan Gery szerint a felhasználók igényei is megemelkednek, amely folyamatos fejlõdéshez vezet.